2.6.2 Passende zorg


Knelpunt van de regio

In de regio Zuidoost-Brabant is het grootste bij ons bekende knelpunt de (on)mogelijkheden tot doorstroom. Dit kan gaan over GGZ-cliënten die vanuit een klinische setting door kunnen stromen naar een zelfstandigere woonsetting, maar kan ook betrekking hebben op oudere GGZ-cliënten waarvoor moeilijk een passende plek gevonden kan worden. Het tekort aan personeel in de zorg is ook in deze regio een steeds groter knelpunt en de beschikbare woningen met mogelijkheden voor zorg zijn schaars. Daarnaast is een toename van cliënten in specifieke spectra zichtbaar, waarvoor samenwerking met gemeenten en woningbouworganisaties in de nabije toekomst van groot belang is. Momenteel wordt er samengewerkt met de gemeenten van Zuidoost-Brabant om voldoende huisvesting te creëren.

Stichting Maatschappelijke Opvang Helmond (SMO Helmond) heeft budget/regionaal stimuleringsbudget ingezet voor het project Time-out voorziening voor 30 personen in de regio Helmond.

De regio Zuidoost-Brabant staat voor uitdagingen op het gebied van doorstroommogelijkheden en personeelstekorten in de zorg. Het project Time-out voorziening van SMO Helmond is een stap in de goede richting, maar er is een dringende behoefte aan verdere samenwerking en oplossingen om deze knelpunten aan te pakken en de zorg voor GGZ-cliënten te verbeteren.


Zorgaanbod

Het vinden van passend zorgaanbod anticiperend op huidige en toekomstige uitdagingen die de zorg in de toekomst alleen nog maar meer onder druk gaan zetten wordt steeds moeilijker. Steeds meer cliënten in de langdurige GGZ hebben een combinatie van zorgproblemen zoals: meerdere psychiatrische problemen, een verslaving, een verstandelijke beperking en problemen met agressie. In het visiedocument wordt een 4-tal pijlers benoemd die passende zorg beschrijven, vanuit deze visie gaan we regionaal aan de slag. Met aanbieders, gemeenten, VWS, GZ, woningbouwcorporaties en ander stakeholders/ketenpartners wordt steeds intensiever samengewerkt om tot passende zorg te komen voor alle binnen de Wlz GGZ vallende doelgroepen. Zo thuis als mogelijk is hierbij één van de pijlers.


Boven) regionale levering

In 2024 zien we dat het aantal cliënten dat regionaal geïndiceerd werd en bovenregionaal zorg ontving, vergelijkbaar is met het voorgaande jaar. Deze bovenregionale zorg werd voornamelijk geleverd in de zorgkantoorregio’s Noordoost-Brabant, Midden-Brabant en Noord- en Midden-Limburg. Voor cliënten waarvoor gold dat zij bovenregionaal geïndiceerde waren en de zorg werd geleverd in de regio Zuidoost-Brabant, zijn het meest uit de zorgkantoorregio’s Noordoost-Brabant en Noord- en Midden-Limburg afkomstig.


Betaalbaarheid

De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk. Alle systeempartijen hebben net als het zorgkantoor de opdracht om de zorg betaalbaar te houden. Kwalitatief passende zorg staat voorop maar dit kan niet los gezien worden van de financiële haalbaarheid. Het streven is om ook in de toekomst de zorg betaalbaar te houden voor iedereen die zorg moet ontvangen, daarom zetten we samen in op extramuralisering, daar waar mogelijk, bespreken we de inzet van specifieke prestaties met aanbieders én blijven we aansturen op de juiste inzet en bekostiging van zorg.

Tijdens de bestuurlijk overleggen is door CZ zorgkantoor in een doorkijk naar 2025 aangegeven dat er kritisch gekeken wordt naar groei, om met het beschikbare budget de juiste zorg te realiseren. De Wlz is er voor mensen die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht vanwege hun aandoening(en) of beperkingen(en). Om langdurige zorg betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen die deze zorg nodig heeft moet goed gekeken worden naar welke zorg de cliënt nodig heeft en/of waar zijn netwerk bij kan ondersteunen. Op grond van de Wlz kan zorg thuis of in een instelling worden verleend. Zo zou MPT of VPT een goede optie kunnen zijn in plaats van zorg in een intramurale setting.


Toegankelijkheid

We zien dat de zorg voor cliënten met specifieke problematiek onder druk komt te staan. Daarom willen we de komende periode inzicht krijgen en sturen op het huidige aanbod om te toegankelijkheid te blijven borgen.


Wachtlijst


Aantal cliënten per wachtstatus

In de zoektocht naar passende woonplekken voor cliënten met een GGZ-indicatie is het van belang om zo goed mogelijk wachtlijsten inzichtelijk te maken. Bovenstaande grafiek laat voor deze regio het aantal wachtende cliënten zien voor 2024. Om een goed beeld te krijgen van de knelpunten is input vanuit zorgaanbieders van groot belang, omdat zij goed zicht hebben op de wachtenden. We gebruiken tevens de Zorgatlas waarin we aanbieders vragen locaties, met specifieke beschrijving van de mogelijkheden, te vullen. Dit helpt CZ zorgkantoor wanneer cliënten of zorgaanbieders contact opnemen in de zoektocht naar een geschikte plek. Het voorschrift Zorgtoewijzing is de basis voor een juiste wachtlijstregistratie en wachtlijststatus en classificatie is leidend voor plaatsing. Waar zorgaanbieders signaleren dat de vraag toeneemt en doorstroom stagneert, zien we dit momenteel niet terug in de wachtlijsten en classificaties. Een actuele en volledige wachtlijst is noodzakelijk om vraag en aanbod in balans te brengen.


Waarom wachtlijstinformatie belangrijk is:

  • Iemand zo snel mogelijk passende zorg bieden op gewenste plek (toewijzing voor juiste leveringsvorm belangrijk)

  • Meer inzicht in de cliëntvraag (-wens)

  • Beter beeld bij regionale ontwikkelingen van vraag en aanbod én (onzichtbare) regionale knelpunten

  • Vraag en aanbod voor cliënt beter op elkaar afstemmen via zorginkoop (inkoop van voldoende passend aanbod)

We kennen 4 wachtstatussen. Bij elke status wordt een classificatie doorgegeven, die meer inzicht geeft in de wens van de cliënt en de noodzaak tot plaatsing.

  • Urgent plaatsen (zeer dringende zorgbehoefte)

  • Actief plaatsen (dringende zorgbehoefte)

  • Wacht op voorkeur

  • Wacht uit voorzorg

Bekijk de infographic over de wachtstatussen in de langdurige zorg

Deel deze pagina: