2.1.2 Passende zorg


Knelpunt van de regio

In de regio hebben zorgaanbieders en het zorgkantoor gezamenlijk geconstateerd dat er een aantal tekortkomingen in het zorgaanbod is. Met name de zorg voor complex autisme, hoogcomplexe of groepsongeschikte cliënten, palliatieve zorg voor GGZ en BW+ plaatsen zijn bekende knelpunten. Vanuit het regio overleg wordt er hard gewerkt om voor deze groepen cliënten passende zorg te ontwikkelen.

Een groot knelpunt in de regio is huisvesting. Om geschikte(re) huisvesting te vinden, is samenwerking met woningbouwcorporaties en deelname aan de woonzorgvisie en uitvoeringsagenda van groot belang.

Daarnaast zijn er diverse samenwerkingsprojecten opgezet om de zorg in de regio te verbeteren. Zo is er het samenwerkingsproject Innovatie op de arbeidsmarkt, waarbij Anton Constandse, Fonteynenburg, LIMOR, KesslerPerspektief, Leger des Heils en Parnassia Groep betrokken zijn. Ook is er een project van Parnassia Groep dat zich richt op het regionale vraagstuk van levensfase bestendig wonen voor ouderen met EPA. En er is een samenwerking rond het project Rosenburg op het terrein van Parnassia Groep tussen Parnassia Groep, Fonteynenburg, Anton Constandse en woningbouwcorporatie.

Om te kunnen voorzien in de behoefte van een complexe doelgroep met langdurende, soms levenslange behoefte aan intensieve 24-uurs zorg buiten een klinische zorgvoorziening, hebben Anton Constandse, Parnassia Groep en Rivierduinen samengewerkt aan het project BW+voorziening Haaglanden. In 2024 heeft hiertoe onder andere een ETHOS-telling light plaatsgevonden en krijgt de businesscase steeds meer vorm.

Deze gezamenlijke inspanningen zijn cruciaal om de zorg in de regio te verbeteren en te zorgen voor passende oplossingen voor de toekomst.


Zorgaanbod

Het vinden van passend zorgaanbod anticiperend op huidige en toekomstige uitdagingen die de zorg in de toekomst alleen nog maar meer onder druk gaan zetten wordt steeds moeilijker. Steeds meer cliënten in de langdurige GGZ hebben een combinatie van zorgproblemen zoals: meerdere psychiatrische problemen, een verslaving, een verstandelijke beperking en problemen met agressie. In het visiedocument wordt een 4-tal pijlers benoemd die passende zorg beschrijven, vanuit deze visie gaan we regionaal aan de slag. Met aanbieders, gemeenten, VWS, GZ, woningbouwcorporaties enzovoorts wordt steeds intensiever samengewerkt om tot passende zorg te komen voor alle binnen de Wlz GGZ vallende doelgroepen. Zo thuis als mogelijk is hierbij één van de pijlers.


(Boven) regionale levering

In 2024 zien we dat het aantal cliënten dat regionaal geïndiceerd werd en bovenregionaal zorg ontving, vergelijkbaar is met het voorgaande jaar. Deze bovenregionale zorg werd voornamelijk geleverd in de omringende zorgkantoor regio’s. Voor cliënten waarvoor gold dat zij bovenregionaal geïndiceerde waren en de zorg werd geleverd in de regio Haaglanden, het vaakst uit de zorgkantoorregio Zuid-Holland Noord afkomstig waren.


Betaalbaarheid

De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk. Net als alle systeempartijen hebben ook wij als zorgkantoor de opdracht om de zorg betaalbaar te houden. Kwalitatief passende zorg staat voorop maar dit kan niet los gezien worden van de financiële haalbaarheid. Het streven is om ook in de toekomst de zorg betaalbaar te houden voor eenieder die zorg moet ontvangen, hierom zetten we samen in op extramuralisering daar waar mogelijk, bespreken we de inzet van specifieke prestaties met aanbieders én blijven we aansturen op de juiste inzet en bekostiging van zorg.

Tijdens de bestuurlijk overleggen is door CZ zorgkantoor in een doorkijk naar 2025 aangegeven dat er kritisch gekeken wordt naar groei. De Wlz is er voor mensen die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht vanwege hun aandoening(en) of beperkingen(en). Om langdurige zorg betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen die deze zorg nodig heeft moet goed gekeken worden naar welke zorg de cliënt nodig heeft en/of waarzijn netwerk bij kan ondersteunen. Op grond van de Wlz kan zorg thuis of in een instelling worden verleend. Zo zou MPT of VPT een goede optie kunnen zijn in plaats van zorg in een intramurale setting.


Toegankelijkheid

De krapte op de arbeidsmarkt en huisvestingsproblematiek zorgen mede voor knelpunten op het gebied van toegankelijkheid. Daarnaast zien we dat de zorg voor cliënten met specifieke problematiek onder druk komt te staan en dat het voor onze collega’s van de afdeling Zorgadvies steeds moeilijker is om passende plekken voor deze cliënten te vinden. Hierom willen we de komende periode meer inzicht krijgen in deze specifieke knelpunten en sturen op het huidige aanbod om de toegankelijkheid te blijven borgen.

Zo zullen we inzetten op intensivering van samenwerking tussen de GZ en de GGZ, op het samenwerken met de gemeente om tot bijvoorbeeld Skaeve Huse te komen, om woonzorg voor cliënten met een verslaving, met multiproblematiek te realiseren. Met de Haagse zorgaanbieders kijken we ook naar de toekomst: wat is er nodig wanneer cliënten ouder worden, waar kunnen we deze zorg bieden, enzovoorts.


Wachtlijst


Aantal cliënten per wachtstatus in de regio Haaglanden

In de zoektocht naar passende woonplekken voor cliënten met een GGZ-indicatie is het van belang om zo goed mogelijk wachtlijsten inzichtelijk te maken. Bovenstaande grafiek laat voor deze regio het aantal wachtende cliënten zien voor 2024. Om een goed beeld te krijgen van de knelpunten is input vanuit zorgaanbieders van groot belang, omdat zij goed zicht hebben op de wachtenden. We gebruiken tevens de Zorgatlas waarin we aanbieders vragen locaties, met specifieke beschrijving van de mogelijkheden, te vullen. Dit helpt CZ zorgkantoor wanneer cliënten of zorgaanbieders contact opnemen in de zoektocht naar een geschikte plek. Het voorschrift Zorgtoewijzing is de basis voor een juiste wachtlijstregistratie en wachtlijststatus en classificatie is leidend voor plaatsing. Waar zorgaanbieders signaleren dat de vraag toeneemt en doorstroom stagneert, zien we dit momenteel niet terug in de wachtlijsten en classificaties. Een actuele en volledige wachtlijst is noodzakelijk om vraag en aanbod in balans te brengen.

Waarom wachtlijstinformatie belangrijk is:

  • Iemand zo snel mogelijk passende zorg bieden op gewenste plek (toewijzing voor juiste leveringsvorm belangrijk)

  • Meer inzicht in de cliëntvraag (-wens)

  • Beter beeld bij regionale ontwikkelingen van vraag en aanbod én (onzichtbare) regionale knelpunten

  • Vraag en aanbod voor cliënt beter op elkaar afstemmen via zorginkoop (inkoop van voldoende passend aanbod)

We kennen 4 wachtstatussen. Bij elke status wordt een classificatie doorgegeven, die meer inzicht geeft in de wens van de cliënt en de noodzaak tot plaatsing.

  • Urgent plaatsen (zeer dringende zorgbehoefte)

  • Actief plaatsen (dringende zorgbehoefte)

  • Wacht op voorkeur

  • Wacht uit voorzorg

Bekijk de infographic over de wachtstatussen in de langdurige zorg

Deel deze pagina: