2.5.2 Passende zorg
Knelpunt van de regio
Meerdere ontwikkelingen zorgen voor druk op de zorg, waaronder de toename van het aantal cliënten, schaarste op de arbeidsmarkt en steeds complexer wordende zorg. Ook bereiken ons het laatste jaar meer signalen over toegenomen middelengebruik. Dit samen zorgt voor druk op de toegankelijkheid en betaalbaarheid. Samenwerking in de regio wordt dan ook steeds urgenter, ook eilandoverstijgend. Via de regiobijeenkomsten brengen we zorgaanbieders en gemeenten samen. Daarnaast is een samenwerkingsverband opgezet met sectoroverstijgende aanbieders uit de GZ en GGZ-sector, die het CZ zorgkantoor faciliteert.
Zorgaanbod
Het vinden van passend zorgaanbod anticiperend op huidige en toekomstige uitdagingen die de zorg in de toekomst alleen nog maar meer onder druk gaan zetten wordt steeds moeilijker. Steeds meer cliënten in de langdurige GGZ hebben een combinatie van zorgproblemen zoals: meerdere psychiatrische problemen, een verslaving, een verstandelijke beperking en problemen met agressie. Om deze reden trekt het CZ zorgkantoor in 2024 en 2025 gezamenlijk op met de GZ en GGZ-partners in de regio. In het visiedocument wordt een 4-tal pijlers benoemd die passende zorg beschrijven, vanuit deze visie gaan we regionaal aan de slag. Met aanbieders, gemeenten, VWS, GZ, woningbouwcorporaties enzovoorts wordt steeds intensiever samengewerkt om tot passende zorg te komen voor alle binnen de Wlz GGZ vallende doelgroepen. Zo thuis als mogelijk is hierbij één van de pijlers.
(Boven) regionale levering


In 2024 zien we dat het aantal cliënten dat regionaal geïndiceerd werd en bovenregionaal zorg ontving, vergelijkbaar is met het voorgaande jaar. Deze bovenregionale zorg werd voornamelijk geleverd in de omringende zorgkantoor regio’s. Voor een klein aantal cliënten gold dat zij bovenregionaal geïndiceerde waren en de zorg werd geleverd in de regio Zeeland.
Betaalbaarheid
De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk. Net als alle systeempartijen hebben ook wij als zorgkantoor de opdracht om de zorg betaalbaar te houden. Kwalitatief passende zorg staat voorop maar dit kan niet los gezien worden van de financiële haalbaarheid. Het streven is om ook in de toekomst de zorg betaalbaar te houden voor eenieder die zorg moet ontvangen, hierom zetten we samen in op extramuralisering daar waar mogelijk, bespreken we de inzet van specifieke prestaties met aanbieders én blijven we aansturen op de juiste inzet en bekostiging van zorg.
Tijdens de bestuurlijk overleggen is door CZ zorgkantoor in een doorkijk naar 2025 aangegeven dat er kritisch gekeken wordt naar groei. De Wlz is er voor mensen die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht vanwege hun aandoening(en) of beperkingen(en). Om langdurige zorg betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen die deze zorg nodig heeft moet goed gekeken worden naar welke zorg de cliënt nodig heeft en/of waar zijn netwerk bij kan ondersteunen. Op grond van de Wlz kan zorg thuis of in een instelling worden verleend. Zo zou MPT of VPT een goede optie kunnen zijn in plaats van zorg in een intramurale setting.
Toegankelijkheid
De krapte op de arbeidsmarkt en huisvestingsproblematiek zorgen mede voor knelpunten op het gebied van toegankelijkheid. Daarnaast zien we dat de zorg voor cliënten met specifieke problematiek onder druk komt te staan en dat het voor onze collega’s van de afdeling Zorgadvies steeds moeilijker is om passende plekken voor deze cliënten te vinden. Hierom willen we de komende periode meer inzicht krijgen in deze specifieke knelpunten en sturen op het huidige aanbod om te toegankelijkheid te blijven borgen.
Wachtlijst

Aantal cliënten per wachtstatus
In de zoektocht naar passende woonplekken voor cliënten met een GGZ-indicatie is het van belang om zo goed mogelijk wachtlijsten inzichtelijk te maken. Bovenstaande grafiek laat voor deze regio het aantal wachtende cliënten zien voor 2024. Om een goed beeld te krijgen van de knelpunten is input vanuit zorgaanbieders van groot belang, omdat zij goed zicht hebben op de wachtenden. We gebruiken tevens de Zorgatlas waarin we aanbieders vragen locaties, met specifieke beschrijving van de mogelijkheden, te vullen. Dit helpt CZ zorgkantoor wanneer cliënten of zorgaanbieders contact opnemen in de zoektocht naar een geschikte plek. Het voorschrift Zorgtoewijzing is de basis voor een juiste wachtlijstregistratie en wachtlijststatus en classificatie is leidend voor plaatsing. Waar zorgaanbieders signaleren dat de vraag toeneemt en doorstroom stagneert, zien we dit momenteel niet terug in de wachtlijsten en classificaties. Een actuele en volledige wachtlijst is noodzakelijk om vraag en aanbod in balans te brengen.
Waarom wachtlijstinformatie belangrijk is:
Iemand zo snel mogelijk passende zorg bieden op gewenste plek (toewijzing voor juiste leveringsvorm belangrijk)
Meer inzicht in de cliëntvraag (-wens)
Beter beeld bij regionale ontwikkelingen van vraag en aanbod én (onzichtbare) regionale knelpunten
Vraag en aanbod voor cliënt beter op elkaar afstemmen via zorginkoop (inkoop van voldoende passend aanbod)
We kennen 4 wachtstatussen. Bij elke status wordt een classificatie doorgegeven, die meer inzicht geeft in de wens van de cliënt en de noodzaak tot plaatsing.
Urgent plaatsen (zeer dringende zorgbehoefte)
Actief plaatsen (dringende zorgbehoefte)
Wacht op voorkeur
Wacht uit voorzorg
Bekijk de infographic over de wachtstatussen in de langdurige zorg