2.3.2 Passende zorg


Knelpunt van de regio

Binnen de Zuid-Hollandse Eilanden zien we met name dat passende zorg mist voor de hoogcomplexe doelgroep. Vanuit de regionale bijeenkomsten wordt er gewerkt om voor deze groep cliënten passende zorg te ontwikkelen.


Zorgaanbod

Het vinden van passend zorgaanbod anticiperend op huidige en toekomstige uitdagingen die de zorg in de toekomst meer onder druk gaan zetten wordt steeds moeilijker. Steeds meer cliënten in de langdurige GGZ hebben een combinatie van zorgproblemen zoals: meerdere psychiatrische problemen, een verslaving, een verstandelijke beperking en problemen met agressie. In het visiedocument wordt een 4-tal pijlers benoemd die passende zorg beschrijven, vanuit deze visie gaan we regionaal aan de slag. Met aanbieders, gemeenten, VWS, GZ, woningbouwcorporaties enzovoorts wordt steeds intensiever samengewerkt om tot passende zorg te komen voor alle binnen de Wlz GGZ vallende doelgroepen. Zo thuis als mogelijk is hierbij één van de pijlers.


(Boven) regionale levering

In 2024 zien we dat het aantal cliënten dat regionaal geïndiceerd werd en bovenregionaal zorg ontving, vergelijkbaar is met het voorgaande jaar. Deze bovenregionale zorg werd voornamelijk geleverd in de zorgkantoorregio Rotterdam. De meeste cliënten die bovenregionaal geïndiceerde waren en waarvoor de zorg werd geleverd in de regio Zuid-Hollandse eilanden, kwamen het vaakst uit de zorgkantoorregio’s Rotterdam en West-Brabant.


Betaalbaarheid

De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk. Net als alle systeempartijen hebben ook wij als zorgkantoor de opdracht om de zorg betaalbaar te houden. Kwalitatief passende zorg staat voorop, maar dit kan niet los worden gezien van de financiële haalbaarheid. Het streven is om ook in de toekomst de zorg betaalbaar te houden voor iedereen die zorg moet ontvangen. Daarom zetten wij gezamenlijk in op extramuralisering waar mogelijk, bespreken wij de inzet van specifieke prestaties met aanbieders en blijven wij aansturen op de juiste inzet en bekostiging van zorg.

Tijdens de bestuurlijke overleggen heeft CZ zorgkantoor in een doorkijk naar 2025 aangegeven dat er kritisch gekeken wordt naar groei. De Wlz is er voor mensen die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht vanwege hun aandoeningen of beperkingen. Om langdurige zorg betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen die deze zorg nodig heeft, moet goed gekeken worden naar welke zorg de cliënt nodig heeft en/of waar zijn netwerk bij kan ondersteunen. Op grond van de Wlz kan zorg thuis of in een instelling worden verleend. Zo zou MPT of VPT een goede optie kunnen zijn in plaats van zorg in een intramurale setting.


Toegankelijkheid

De krapte op de arbeidsmarkt en huisvestingsproblematiek dragen bij aan knelpunten op het gebied van toegankelijkheid. Daarnaast constateren wij dat de zorg voor cliënten met specifieke problematiek onder druk staat en dat het voor onze collega's van de afdeling Zorgadvies steeds moeilijker wordt om passende plekken voor deze cliënten te vinden. Om deze specifieke knelpunten beter te begrijpen en de toegankelijkheid te waarborgen, willen wij de komende periode meer inzicht verkrijgen in deze problematiek en sturen op het huidige aanbod.

Met name de snijvlakproblematiek tussen GZ en GGZ veroorzaakt problemen met betrekking tot toegankelijkheid. Er is een grote behoefte aan crisisbedden voor cliënten met een IBS, en de verschillende uitvoeringsregelingen van de Wzd en de Wvggz maken het vinden van passende zorg zeer lastig. Het vinden van een oplossing hiervoor is daarom een prioriteit voor 2025. Gezien de versnippering van Zuid-Holland over meerdere zorgkantoorregio's is hiervoor een bovenregionale samenwerking noodzakelijk.

Het realiseren van een BW+, waarvoor in 2024 een intentieovereenkomst is ondertekend, moet passende zorg gaan bieden aan hoogcomplexe cliënten die ook bekend zijn in de levensloopaanpak, waarbij Rotterdam de betrokken gemeente is.


Wachtlijst


Aantal cliënten per wachtstatus

In de zoektocht naar passende woonplekken voor cliënten met een GGZ-indicatie is het van belang om zo goed mogelijk wachtlijsten inzichtelijk te maken. Bovenstaande grafiek laat voor deze regio het aantal wachtende cliënten zien voor 2024. Om een goed beeld te krijgen van de knelpunten is input vanuit zorgaanbieders van groot belang, omdat zij goed zicht hebben op de wachtenden. We gebruiken tevens de Zorgatlas waarin we aanbieders vragen locaties, met specifieke beschrijving van de mogelijkheden, te vullen. Dit helpt CZ zorgkantoor wanneer cliënten of zorgaanbieders contact opnemen in de zoektocht naar een geschikte plek. Het voorschrift Zorgtoewijzing is de basis voor een juiste wachtlijstregistratie en wachtlijststatus en classificatie is leidend voor plaatsing. Waar zorgaanbieders signaleren dat de vraag toeneemt en doorstroom stagneert, zien we dit momenteel niet terug in de wachtlijsten en classificaties. Een actuele en volledige wachtlijst is noodzakelijk om vraag en aanbod in balans te brengen.


Waarom wachtlijstinformatie belangrijk is:

  • Iemand zo snel mogelijk passende zorg bieden op gewenste plek (toewijzing voor juiste leveringsvorm belangrijk)

  • Meer inzicht in de cliëntvraag (-wens)

  • Beter beeld bij regionale ontwikkelingen van vraag en aanbod én (onzichtbare) regionale knelpunten

  • Vraag en aanbod voor cliënt beter op elkaar afstemmen via zorginkoop (inkoop van voldoende passend aanbod)

We kennen 4 wachtstatussen. Bij elke status wordt een classificatie doorgegeven, die meer inzicht geeft in de wens van de cliënt en de noodzaak tot plaatsing.

  • Urgent plaatsen (zeer dringende zorgbehoefte)

  • Actief plaatsen (dringende zorgbehoefte)

  • Wacht op voorkeur

  • Wacht uit voorzorg

Bekijk de infographic over de wachtstatussen in de langdurige zorg

Deel deze pagina: