2.5.2 Passende zorg

Knelpunt van de regio

Meerdere ontwikkelingen zorgen voor druk op de zorg, waaronder de toename van het aantal cliënten, schaarste op de arbeidsmarkt en steeds complexer wordende zorg. Dit samen zorgt voor druk op de toegankelijkheid en betaalbaarheid. Samenwerking in de regio wordt dan ook steeds urgenter, ook eilandoverstijgend.

Zorgaanbod

Het vinden van passend zorgaanbod anticiperend op huidige en toekomstige uitdagingen die de zorg in de toekomst alleen nog maar meer onder druk gaan zetten wordt steeds moeilijker. Steeds meer cliënten in de langdurige GGZ hebben een combinatie van zorgproblemen zoals: meerdere psychiatrische problemen, een verslaving, een verstandelijke beperking en problemen met agressie. In het visiedocument wordt een 4-tal pijlers benoemd die passende zorg beschrijven, vanuit deze visie gaan we regionaal aan de slag. Met aanbieders, gemeenten, VWS, GZ, woningbouwcorporaties enzovoorts wordt steeds intensiever samengewerkt om tot passende zorg te komen voor alle binnen de Wlz GGZ vallende doelgroepen. Zo thuis als mogelijk is hierbij één van de pijlers.

(Boven) regionale levering

In 2023 gold voor een aantal cliënten dat zij regionaal geïndiceerd maar werd de zorg bovenregionaal ontvangen. Voor een klein aantal cliënten gold dat zij bovenregionaal geïndiceerde waren en de zorg werd geleverd in de regio Zeeland.

Betaalbaarheid

De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk. Net als alle systeempartijen hebben ook wij als zorgkantoor de opdracht om de zorg betaalbaar te houden. Kwalitatief passende zorg staat voorop maar dit kan niet los gezien worden van de financiële haalbaarheid. Het streven is om ook in de toekomst de zorg betaalbaar te houden voor een ieder die zorg moet ontvangen, hierom zetten we samen in op extramuralisering daar waar mogelijk, bespreken we de inzet van specifieke prestaties met aanbieders én blijven we aansturen op de juiste inzet en bekostiging van zorg.

Toegankelijkheid

De ontwikkelingen met betrekking tot krapte op de arbeidsmarkt en huisvestingsproblematiek zorgen mede voor knelpunten op het gebied van toegankelijkheid. Daarnaast zien we dat de zorg voor cliënten met specifieke problematiek onder druk komt te staan en dat het voor onze collega’s van de afdeling Zorgadvies steeds moeilijker is om passende plekken voor deze cliënten te vinden. Hierom willen we de komende periode meer inzicht krijgen in deze specifieke knelpunten en sturen op het huidige aanbod om te toegankelijkheid te blijven borgen.

Wachtlijst

Aantal cliënten per wachtstatus

In de zoektocht naar gepaste woonplekken voor cliënten met een GGZ woonindicatie is het van belang om zo goed mogelijk wachtlijsten inzichtelijk te maken. Bovenstaande grafiek laat voor deze regio het aantal wachtende cliënten zien voor 2023. Om een goed beeld te krijgen van de knelpunten is echter input vanuit aanbieders nog steeds van groot belang. We gebruiken tevens de Zorgatlas waarin we aanbieders vragen locaties, met specifieke beschrijving van de mogelijkheden, te vullen. Dit helpt CZ zorgkantoor wanneer cliënten of zorgaanbieders contact opnemen in de zoektocht naar een geschikte plek.

In februari 2023 hebben we twee druk bezochte webinars georganiseerd over wachtstatussen. Doel en aanleiding tot deze webinars over wachtlijstinformatie

Waarom wachtlijstinformatie belangrijk is:

  • Iemand zo snel mogelijk passende zorg bieden op gewenste plek (toewijzing voor juiste leveringsvorm belangrijk)

  • Meer inzicht in de cliëntvraag (-wens)

  • Beter beeld bij regionale ontwikkelingen van vraag en aanbod én (onzichtbare) regionale knelpunten

  • Vraag en aanbod voor cliënt beter op elkaar afstemmen via zorginkoop (inkoop van voldoende passend aanbod)

We kennen 4 wachtstatussen. Bij elke status wordt een classificatie doorgegeven, die meer inzicht geeft in de wens van de client en de noodzaak tot plaatsing.

  1. Urgent plaatsen (zeer dringende zorgbehoefte)

  2. Actief plaatsen (dringende zorgbehoefte)

  3. Wacht op voorkeur

  4. Wacht uit voorzorg

Bekijk de infographic over de wachtstatussen in de langdurige zorg

Deel deze pagina: